آخرین اخبار
 
کد مطلب: 106286
هنگام ترمز بريدن خودرو بايد چه اقداماتي انجام دهيم ؟
تاریخ انتشار : 1395/09/24 13:12:46
نمایش : 357
اگر مي خواهيد بدانيد هنگام ترمز بريدن خودرو بايد چه اقداماتي انجام دهيد ، خواندن اين مطلب را از دست ندهيد.
به گزارش منطقه آزاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان تصور کنيد که در يک اتوبان در حال رانندگي هستيد و مي خواهيد وارد فرعي شويد. پدال ترمز را فشار مي دهيد و ناگهان متوجه مي شويد ترمز نداريد،در نهايت تصميم مي‌گيريد که با سرعت ۱۰۰ کيلومتر برساعت به گارد ريل بزنيد و داخل رودخانه شيرجه بزنيد يا به هر نحوي به جايي بکوبيد و اتومبيل را متوقف کنيد. اين سناريو چندان بعيد نيست.

واقعيت اين است که يکي از اتفاقات وحشتناک در هنگام رانندگي، بريدن ترمز است. بياييد ياد بگيريم در اين شرايط چه کاري از دست ما ساخته است:

راهکارهاي پيشنهادي:

۱. عصباني نشويد. از حرکت اضافي خودداري کنيد. حرکت اضافي باعث مي شود که شرايط را براي خود خطرناک تر سازيد. پس زياد مانور ندهيد و سعي کنيد حرکات کمي داشته باشيد. کنترل اعصاب و جسمتان را در دست داشته باشيد.

۲. پدال گاز را رها کنيد و اگر کروزکنترل داريد، حتماً مطمئن شويد آن را خاموش کرده ايد.

۳. بررسي رفتار پدال ترمز: اگر پدال ترمز نرم است، ممکن است که روغن ترمز کم کرده ايد يا سيلندر اصلي آن خراب شده باشد. در اين حالت شايد بتوانيد با چندبار فشار دادن ترمز، کنترل وسيله را بدست آوريد. اگر پدال ترمز سفت است، سريعاً بررسي کنيد که چيزي(مثل بطري آب) در زير پدال گير نکرده باشد. سعي کنيد از پاي خود و يا ديگر مسافران براي چک کردن اين مورد استفاده کنيد. از جاده چشم بر نداريد.

۴. پدال ترمز را فشار دهيد: پدال ترمز را چندين بار پشت سرهم فشار دهيد تا مقدار فشار لازم براي توقف اتومبيل را فراهم آوريد. اين کار ممکن است مدتي طول بکشد. حتي اگر سيستم ترمز اتومبيل شما از نوع ABS باشد، باز هم اين کار را انجام دهيد. چرا که ترمز ABS تنها زماني فعال مي شود که به شدت ترمز بگيريد. به هر حال به شدت و تا آخرين حد چندين بار پدال ترمز را فشار دهيد.

۵. معکوس بکشيد: به دنده پايين تر شيفت کنيد. اگر اتومبيل شما اتومات است، آن را در حالت دستي قرار داده و دنده را ۱ يا ۲ کنيد. اگر اتومبيل شما دنده دستي است، سعي کنيد کم کم دنده را کم کنيد. يعني اول دنده را ۳ و پس از کمي حرکت و کم شدن سرعت، دنده را ۲ کنيد. دقت کنيد که بطور ناگهاني به دنده پايين (۱ و ۲) شيفت نکنيد چون ممکن است کنترل اتومبيل را از دست بدهيد.

۶. از ترمز دستي استفاده کنيد: سعي کنيد ترمز دستي را کم کم بکشيد و سرعت اتومبيل را کاهش دهيد. البته در نوع اتوماتيک، بايد پدال ترمز اضطراري را کم کم فشار دهيد. دقت کنيد که به ناگهان ترمز دستي را تا انتها نکشيد. زيرا چرخ هاي عقب اتومبيل قفل مي کند و ممکن است کنترل اتومبيل را از دست بدهيد. اگر احساس کرديد که چرخ هاي عقب قفل شده و صدا مي دهد، کمي ترمز دستي را رها کنيد تا چرخ ها حرکت کند؛ سپس در همين نقطه ترمز دستي را نگه داريد تا به کاهش سرعت اتومبيل شما کمک کند و شما هم کنترل مناسبي روي وسيله نقليه داشته باشيد.

۷. چشمان خود را به جاده بدوزيد: به چيزهايي که در جلوي شماست، نگاه کنيد. از ترافيک سنگين و موانع خطرناک دوري کنيد.

۸. به ديگر راننده ها هشدار دهيد: چراغ هاي خطر(فلاشرها) اتومبيل را روشن کنيد. بوق بزنيد و چراغ بزنيد و به ديگر رانندگان اطلاع دهيد که در چه وضعيتي هستيد. چون آنها ممکن است متوجه وضعيت شما نشوند. شيشه ها را پايين داده و با سر و صدا به عابران پياده و ديگر رانندگان در صورت لزوم هشدار دهيد. هرچند که با پايين دادن شيشه ها، اصطکاک هوا نيز به توقف اتومبيل شما کمک مي کند.

۹. از اصطکاک جاده استفاده کنيد: اگر جاده پيش روي شما، داراي حاشيه است(مثل هاشيه هاي اين شکلي |||||||| )، بر روي آنها حرکت کنيد و فرمان را کمي به چپ و راست جابجا کنيد تا در اثر اصطکاک سرعت شما کم شود. کار ديگري که مي توانيد انجام دهيد، تغيير لاين از سمت چپ جاده به سمت راست و بالعکس مي باشد تا سرعت شما در اثر اصطکاک کاهش يابد. البته اين کار در سرعت بالا ممکن است باعث واژگوني اتومبيل شود. پس دقت کنيد.

۱۰. از موانع محيطي استفاده کنيد: اگر هيچکدام از روش هاي بالا موثر واقع نشد، و يا اگر مجبور بوديد به سرعت توقف کنيد، بايد از موانع طبيعي بهره بگيريد. اين کار به هيچ عنوان راه حل مناسبي نيست و کنترل اتومبيل را به شدت کاهش مي دهد. اما اگر مجبور هستيد، به عنوان آخرين راه حل از آن استفاده کنيد:

الف: استفاده از عوارض زمين: به دنبال پستي و بلندي هاي جاده باشيد. سرعت گيرها، دست اندازها، حاشيه هاي جاده همه مي تواند در کاهش سرعت موثر باشد. اگر اين موارد موثر واقع نشد، سعي کنيد معکوس بکشيد و با ترمز دستي سرعت را کاهش دهيد.

ب: استفاده از کيسه هاي سيمان يا بشکه هاي آب: در برخي مواقع اين نوع بازدارنده ها در جاده وجود دارند. تلاش کنيد تا لاستيک اتومبيل را از بغل به آنها تماس دهيد تا سرعت شما کاهش يابد. دقت کنيد که با سر يا بدنه به آن برخورد نکنيد. چرا که باعث رسيدن آسيب به اتومبيل و خود شما مي شود. تا حد امکان لاستيک را با آنها تماس دهيد.

۱۱. تماس با موانع کوچک مثل درختچه ها: موانعي همچون بوته ها و درختچه هاي کوچکتر از ۱ متر مي تواند اتومبيل شما را متوقف سازند. همواره بايد درختچه ها و بوته هاي کوچک را انتخاب کنيد زيرا اگر طول آنها بزرگتر از ۱ متر باشد و يا خيلي محکم و استوار باشند، ممکن است با خطر مرگ مواجه شويد.

راهکارهايي اظطراري:

۱. برخورد با پشت اتومبيل هاي ديگر:

اگرچه به عنوان اولين راه حل پيشنهاد نمي شود، اما برخورد به پشت ديگر اتومبيل هاي جاده، سرعت شما را کاهش مي دهد. در اين حالت اتومبيلي را انتخاب کنيد که هم سرعت با شماست و از استحکام خوبي برخوردار است( البته ضربه زدن به اتومبيل هايي با سرعت کمتر، باعث توقف اتومبيل و کاهش سرعت شديد شما مي شود). قبل از برخورد با بوق زدن آنها را متوجه خطر سازيد. ضربه را به طور مستقيم وارد کنيد و از زدن ضربه هاي کشيدني و ظريف خودداري کنيد. چرا که اگر از گوشه ضربه بزنيد، باعث منحرف شدن هر دو اتومبيل از مسير شده و وضعيت خطرناکي را خلق مي کنيد. تا جايي که مي توانيد سرعت شما بايد آهسته باشد. شايد کيسه هواي اتومبيل شما خاموش باشد.

۲. يافتن مکاني مناسب براي ساييدن يا تصادف: جاده را بررسي کنيد تا يک نقطه ايمن براي سايش پيدا کنيد. اگر قادر نيستيد تا اتومبيل خود را بطور کامل متوقف سازيد، بدنبال يک محيط باز باشيد؛ جايي که بتوانيد بدون برخورد با چيزي به حرکت ادامه دهيد.

۳. اگر تمام گزينه هاي ذکر شده در بالا موثر واقع نشد، بدنبال چيزي براي تصادف باشيد. بهترين چيز پيدا کردن يک برآمدگي پرپشت است که با ساييدن به آن سرعت اتومبيل را تا نصف کاهش دهيد. اگر اين برآمدگي را پيدا نکرديد، دنبال علف هاي پرپشت باشيد و در طول آنها رانندگي کنيد تا سرعت شما کاهش يابد.

۴. اگر هيچکدام از اين موارد پيدا نشد، به خاکي بکشيد. هرچند که جاده خاکي(شني يا ماسه اي) ناپايدار است و سرعت شما را به شدت کاهش مي دهد. پس مراقب باشيد.

اگر به دنبال يک محيط ايمن مي گرديد، جدول ها را انتخاب کنيد اما به چند نکته توجه داشته باشيد:

جدول کم عمق را انتخاب کنيد که پس از برخورد با آن دوباره به ترافيک باز نگرديد .

فرمان را سفت بگيريد زيرا در اثر برخورد، کنترل اتومبيل از دست شما خارج مي شود .

توصيه ها:

۱. تنها با تعويض لنت هاي ترمز در زمان مناسب و همچنين بازديد دوره اي سطح روغن ترمز، مي توانيد از بسياري از اين موارد دوري کنيد. در واقع بهترين راه حل، بازديد به موقع سيستم کنترل و اهميت دادن به تغييرات آن است.

۲. ترمز گرفتن در سرازيري: اگر در سرازيري حرکت مي کنيد، از گرفتن ترمز بيش از حد خودداري کنيد. زيرا لنت هاي ترمز بيش از حد داغ مي شود و سيستم ترمز از دست مي رود. لذا اگر نياز به ترمز داريد، کمي ترمز کنيد، معکوس بکشيد و ترمز را رها کنيد؛ بعد از آنکه کمي جلوتر رفتيد دوباره ترمز بگيريد و سرعت را کم کنيد. هيچ وقت بصورت پيوسته ترمز را نگه نداريد. در سرازيري از معکوس کشيدن و ترمز دستي بيشتر استفاده کنيد.

۳. اگر موتور اتومبيل در ترمز گيري به شما کمک نکرد و همچنان با همان سرعت به حرکت ادامه داد، اتومبيل را به مسيري رهنمايي کنيد که موتور دود کند. دنده را هم خلاص کنيد. هرچند اين کار باعث آسيب رسيدن به موتور مي شود، اما شما مشکل بزرگتري داريد.

۴. بسياري از مشکلات سيستم ترمز در اثر گير کردن چيزي در زير پدال ها اتفاق ميفتد. بطري هاي آب معدني، اسباب بازي، ليوان و … . هميشه اتومبيل خود را تميز نگاه داريد. از ريختن و قرار دادن وسايل بخصوص نزديک به صندلي راننده اجتناب کنيد. هميشه جايي براي قرار دادن وسايل مورد نياز خود مانند سبدهاي مخصوص نگهداري ليوان و بطري آب و تلفن همراه را در نظر بگيريد.

۵. در هنگام حرکت هرگز اتومبيل هاي دنده اتومات را در وضعيت (P) يعني "پارک” قرار ندهيد. اين کار باعث قفل شدن خودکار فرمان مي شود و ديگر قاد به کنترل وسيله نقليه نخواهيد بود.

۶. چراغ ترمز عقب علاوه بر نشان دادن اينکه شما در حال ترمز گرفتن هستيد، نکته هاي ديگري را بازگو مي کند. قبل از شروع به رانندگي حتماً اين چراغ ها را کنترل کنيد. اگر با گرفتن ترمز روشن مي شوند، سيستم ترمز مشکلي نخواهد داشت. البته دقت کنيد که اگر مجبور هستيد به شدت ترمز را بگيريد تا اين چراغ ها روشن شوند، نصف قدرت سيستم ترمز شما از دست رفته است. احتمالاً يا لنت هاي ترمز سايييده شده و يا روغن ترمز کم شده است. نکته بعدي در خصوص چراغ هاي ترمز اين است که اگر در حين رانندگي به طور خودکار روشن شدند، نشان از وجود نقص در سيستم ترمز است. بنابراين کار عاقلانه، توقف اتومبيل در کم ترين زمان ممکن و در مکاني ايمن است.

۷. لنت ترمز خيس، قدرت ترمز گيري را به شدت کاهش مي دهد. بنابراين در روزهاي باراني يا رد شدن از مکان هاي خيس، بهترين کار روشن کردن چراغ هاي عقب، حرکت با دنده سنگين و گرفتن ترمز کم مي باشد. وقتي از منطقه خيس خارج شديد( و يا باران بند آمد) جهت خشک کردن لنت ها، کافي است تا کمي ترمز را فشار دهيد( پدال را تا ته فشار ندهيد. فقط کمي که آن را تا نزديک نقطه ترمز گرفتن فشار دهيد). اين عمل را جند بار تکرار کنيد و پدال را رها کنيد تا لنت ها خشک شوند.

هشدارها:

۱. معکوس کشيدن نامناسب باعث صدمه زدن به موتور مي شود. بخصوص اگر دنده عقب را جا بزنيد. شما کاري را که لازم است بايد انجام دهيد.

۲. هنگاميکه موفق به توقف اتومبيل شديد، تا زمانيکه مطمئن نشده ايد که مشکل حل شده، به هيچ وجه دوباره شروع به حرکت نکنيد.

۳. هرگز در هنگام رانندگي و ترمز گرفتن، اتومبيل را خاموش نکنيد چرا که سيستم هيدروليک و ترمز به موتور وابسته هستند. اگر اتومبيل را خاموش کنيد، سيستم هيدروليک قدرت پمپينگ ترمز را سه برابر افزايش مي دهد. بنابراين در شرايط اظطرار، فقط سوئيچ را در حالت دوم(چرخش مرحله دوم سوئيچ) قرار دهيد. بدين ترتيب سيستم تعليق قفل نخواهد شد.



انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
 
قرارگاه امام رضا(ع)
 
مسابقه کتابخوانی
اوقات شرعی
نشر خبر
جهادگران دانشجو